14 maj 2007

Wireless

Här om natten satt jag på golvet ute i min korridor och letade efter internet i luften. Det gick efter ett tag, även om uppkopplingen inte var helt tillförlitlig. Min dator fångade upp data som sänds via radio, helt oberört, osynligt mellan noder. Det är fascinerande, men samtidigt också lite obehagligt med saker som bara finns i luften. De är otillförlitliga på något sätt. Oavsett var det är för saker. Således borde man nog undvika saker som finns i luften, i största möjliga utsträckning. Men det kan också vara svårt. Som nu till exempel, då internet inte funnits på mitt rum under de senaste tre dygnen, behöver jag internet som finns i luften. Hur ska det annars gå? Saker som är oberäkneliga, vet man ingenting om. Far det förbi en massa information runt omkring oss, störs vi av det trådlösa nätverket? Antagligen ingen som vet, som med det mesta som finns i luften.

Då man nu håller på att införa trådlöst nätverk i Stockholm innerstad, kommer de ju att innebära att allt mer blir otillförlitligt. I alla fall enligt min erfarenhet, då trådlöst internet svikt mig allt för många gånger. Hur ska man veta när det kommer att fungera? Tänk om allt blir mer opålitligt? Som så redan är. De flesta människors har ett trådlöst nätverk. Löst sammansatt och lätt fallandes. Säkrast torde vara att bygga en fast relation med sig själv och sina tankar. Men å andra sidan, vad är det som säger att man själv är fast och inte precis lika trådlös som sina relationer? Det är en läsklig tanke, eller kanske trygg, vad vet jag. Föränderlighet behöver ju inte vara negativt. Min erfarenhet av Valborg i Uppsala var just den med de trådlösa människorna. Alla dem som man skulle hälsa på i Ekonomikumparken. De som plötsligt var min närmaste vän, utan att vi knappt hade talats vid tidigare. Jag har aldrig varit så mycket för den sortens relationer, även om jag säkert, precis som alla andra blev glad av att vara ihågkommen och inte helt anonym i detta sammanhang. Och vem vet, någon utav dessa trådlösa relationer kanske tids nog kan utvecklas och övergå till att vara mer fast. Precis som med det trådlösa nätverket. Tids nog, lika tillförlitligt som det fasta.

2 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Hej Söt!
Tack för senast!
Kul att träffa dig igen och tack för att vi fick vara hos dig över valborg.
Kramar