19 juli 2007

Besök hos farbror och tant

"Sedan tre veckor tillbaka möts jag varje morgon av två klarblå, småleende ögon som förvånat tittar på mig och stillsamt frågar - Vem är det? Varje morgon samma fråga, som varje gång kräver sitt klara, tålmodiga och tydliga svar. Annars får man frågan återigen ända tills den är besvarad. Av den långa ståtliga karln är det inte mycket kvar. Liten och tunn, i behov av hjälp dygnet runt och oförmögen att ta sig upp ur sängen, är han hänvisad till vår hjälp vare sig han vill det eller ej. Varje morgon, då morgonbestyren skall till att göras ser han sig själv i spegeln, kammar till sitt kritvita hår, rakar bort några skäggstrån och tvättar nogsamt sina knotiga händer och leder. Dessa två klarblå ögon fyllde här om månaden 91 år. De har levt och lärt i 68 år fler än jag har. Således alltså klokare, men trots det är det jag som bestämmer, ställer och styr i hans liv just nu.

Vid frukostbordet intas tolv tabletter som sväljs ned med yoghurt. Likadan yoghurt som igår, för det är viktigt med rutiner har jag lärt. Efter en halvtimma, med kaffe och muffins, näringsdryck och sockerdricka tittar de pillemariska blå ögonen på mig igen. De ser frågande ut, utan att fråga. Vi spelar lite munspel och tittar på båtar. Därefter är morgonbestyren klara, jag ska vidare och min skyddsling ska i säng."

"Vid två- tiden står en äldre dam i sina bästa dagar och kikar misstänksamt ut genom kikhålet på sin dörr. Efter att noggrant ha försäkrat sig om att jag vare sig tänker råna eller slå ner henne öppnar hon dörren och jag får stiga in. Tillsammans läser vi igenom veckans rabattkuponger från ICA och betalar färdtjänsten med postgiro. Sen ska vi ut och trotsa blåsten, som till damens förskräckelse tar tag i rollatorn så att hon nästintill välter omkull. Väl tillbaka är det obligatoriskt fika och nåde den som tackar nej. (vilket, tro det eller ej har lockat mig efter dagens tredje kaka) Denna dag serveras hemmagjord chokladkaka med vispgrädde vispad i hög glasskål. Därtill kaffe i blommiga koppar och eftersom man har lättmjölk i kaffet kan man ju hälla på lite vispgrädde också. Det vet ju alla, att det jämnar ut sig, säger damen och småler."

1 kommentar:

Anonym sa...

Gaaaah vad du är seg på att skriva. Du har ju en trogen läsarkrets